Jak wymienić płyn chłodniczy?


2014-01-07
Wymiana płynu chłodniczego w większości samochodów osobowych stanowi prosty zabieg, który bez większych problemów można przeprowadzić we własnym zakresie. Jak dokonać wymiany czynnika chłodniczego w samochodzie osobowym?

Przede wszystkim pamiętajmy, że przy wszystkich czynnościach powiązanych z częściami układu chłodniczego powinniśmy zachować maksymalną ostrożność. W celu zapewnienia odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa zaleca się założenie rękawiczek ochronnych. Nie wolno zapomnieć nam o zapewnieniu odpowiedniego podłoża, gdyż w celu wymiany płynu chłodniczego na nowy będziemy najpierw będziemy musieli ze zbiornika pozbyć się starego płynu. Z tego względu nie parkujmy auta na np. trawnikach oraz na nierównościach tak, aby płyn chłodniczy nie dostał się w niepożądane miejsca.

Przeczytaj również:

Gdy upewnimy się, że nasz samochód stoi w odpowiednim miejscu przechodzimy do wymiany samego płynu chłodniczego. Czynność tę należy przeprowadzać zgodnie z instrukcją obsługi naszego samochodu. W pierwszej kolejności należy odkręcić korek zbiorniczka wyrównawczego, a następnie korek wlewu od płynu chłodnicy. Następnie podstawiamy wiadro w okolice korka spustowego, który w większości chłodnic samochodowych znajduje się w ich najniższym punkcie (przeważnie z prawej strony). Gdy pozbędziemy się całego płynu chłodniczego to zakręcamy korek spustowy. Pamiętajmy, aby stary płyn chłodniczy umieścić w pojemniku, który jest do tego przeznaczony - zabronione jest zlewanie zużytego płynu do zwykłych butelek po napojach.

Przed wlaniem nowego płynu najpierw upewnijmy się, że korek spustowy jest zakręcony, a następnie sprawdźmy czy wszystkie przewody są prawidłowo zamocowane. Dopiero wtedy możemy zabrać się za wprowadzanie czynnika chłodniczego do zbiornika. Po dolaniu części płynu upewnijmy się, że nasza chłodnica nie jest dziurawa - sprawdźmy czy nie dochodzi do wycieków. Gdy uda nam się zapełnić zbiornik, wówczas zakręcamy korek w chłodnicy i korek zbiornika wyrównawczego. Wówczas możemy odpalić silnik i rozgrzać go do temperatury roboczej tak, aby płyn chłodniczy rozszedł się po całym układzie. Wyłączamy silnik i czekamy aż nieco ostygnie, aby móc uzupełnić powstałe braki. Po kilku dniach sprawdzamy czy płyn utrzymał się na tym samym poziomie. Jeśli płynu ubyło to będziemy musieli dolać brakujące ilości - możliwe, że płyn przemieścił się w brakujące elementy układu chłodzenia. Istnieje też obawa, że na chłodnicy powstało rozszczelnienie - wówczas zaleca się jej wymianę na nową. Płyny uszczelniające mają działanie krótkotrwałe, a sam zabieg łatania dziur w chłodnicy uzależniony jest od ilości tych dziur, a w przypadku ich większej ilości koszt takiego zabiegu może przekroczyć nawet koszt zakupu nowej chłodnicy.

Jeśli chodzi o rynek części zamiennych to warto korzystać z usług renomowanych producentów części - takie oferty można znaleźć w sklepie internetowym iParts.pl: http://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/chlodnice-wody,100103.html



Nadesłał:

slawek

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl