Zaparowane szyby? To nie problem


Zaparowane szyby? To nie problem
2012-11-29
W okresie jesienno-zimowym zaparowane szyby to codzienna udręka każdego kierowcy. Warto wiedzieć jak temu zaradzić - poznać przyczyny roszenia szyb i sposoby na ich ograniczenie.
Przeczytaj również:

Zaparowane szyby ograniczając widoczność wpływają na bezpieczeństwo jazdy. Problem staje się uciążliwy szczególnie w trakcie ciągłego przecierania szklanych elementów. Irytuje jeszcze bardziej, kiedy zima woda zamienia się w lód i konieczne jest użycie odmrażacza lub skrobaczki. Najczęstszym powodem roszenia szyb jest zatkany filtr kabinowy, który ogranicza dostęp świeżego powietrza do wnętrza. Zalegające w nim zanieczyszczenia i woda powodują, że do środka pojazdu dostaje się wilgoć. Filtr powietrza to również siedlisko bakterii, grzybów i pleśni, które mogą prowadzić do chorób dróg oddechowych. Zaleca się dokonywanie jego wymiany podczas każdego przeglądu okresowego pojazdu.

Inną przyczyną zaparowanych szyb jest wilgoć nagromadzona we wnętrzu samochodu. Powodem jej kumulowania mogą być uszkodzone, popękane uszczelki drzwi lub klapy bagażnika. Woda we wnętrzu pojazdu może gromadzić się również w welurowych dywanikach, które dobrze ją wchłaniają, dlatego zimą zaleca się wymianę dywaników na gumowe. Dodatkowo jazda przez dłuższy czas na obiegu wewnętrznym sprzyja roszeniu szyb. Warto przełączać się na obieg zewnętrzny, aby do kabiny pojazdu dostawało się świeże, osuszające wnętrze powietrze. 

Uszkodzona nagrzewnica jest kolejnym powodem roszenia szyb. Po kilku latach eksploatacji mogą powstawać w niej nieszczelności, przez które wycieka płyn chłodniczy. Wyciek, może być tak umiejscowiony, że wydobywający się płyn dostaje się z powietrzem do wnętrza samochodu osadzając się miedzy innymi na szklanych elementach, tworząc tłusty nalot. Wszystko to sprzyja parowaniu szyb. Zazwyczaj temu uszkodzeniu towarzyszy specyficzny zapach. Można podjąć walkę z tym problemem próbując uszczelnić nagrzewnicę środkiem do uszczelniania układu chłodzenia np. produktem Radiator Stop Leak marki K2. Jeśli produkt nie zadziała pozostaje wizyta u mechanika. 

Niestety przed wilgocią wnętrza pojazdu nie da się uchronić całkowicie. Często do samochodu wsiadamy zaśnieżeni, przemoczeni, zostawiamy mokry parasol czy choćby wnosimy mokry piasek na butach, wówczas woda z ubrań wsiąka w tapicerkę a w powietrzu zatrzymuje się wilgoć. W walce z tym uciążliwym problemem mogą pomóc dostępne na rynku specjalne środki zabezpieczające szyby przed parowaniem, które usuwają skutki roszenia szyb. Przykładem jest K2 Fox. Tego typu produkty poza usunięciem skutków parowania szyb, tworzą na nich specjalną powłokę ochronną, która zabezpiecza je przed parowaniem w przyszłości. Roszenie szklanych elementów przestanie być dzięki temu uciążliwe. 

K2 Fox – cena ok. 7zł



Nadesłał:

Publicon

Wasze komentarze (1):

  • taif
    taif , 2013-01-06 22:38:01

    Problemem może być filtr kabinowy, który ja wymieniam co roku. Zawsze gdy robię generalny przegląd klimatyzacji samochodowej. zabieram nowy egzemplarz ze sobą i w warszawskim serwisie www.perfectclima.pl (który przy okazji polecam) mi go wymieniają. Wydaje mi się, że taka częsta i regularna wymiana zapewnia lepsze samopoczucie oraz bezpieczeństwo i komfort jazdy.


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl