Chętniej kupujemy SUV-y - jak dobrać opony do samochodu terenowego?
Wraz z rosnącą popularnością samochodów typu SUV i crossover na polskich drogach, wzrasta zapotrzebowanie na ogumienie dostosowane do tego typu aut. Wysoka masa pojazdu, duża moc i napęd na 4 koła stawiają przed oponami wysokie wymagania, zarówno pod względem trwałości, jak i właściwości jezdnych.
Obecnie każda licząca się marka oferuje model samochodu uterenowionego, a sprzedaż tego rodzaju aut szybko rośnie na całym świecie. Polska nie pozostaje w tyle, a producenci dużych aut systematycznie notują wzrosty sprzedaży, co widać na polskich drogach. Wraz z rosnącą popularnością samochodów typu SUV, rośnie udział dużych opon, dostosowanych do tego typu pojazdów. – Jako dystrybutor opon YOKOHAMA w 2017 roku odnotowaliśmy 25% wzrost sprzedaży opon do SUV-ów i aut terenowych w porównaniu z poprzednim rokiem i aż 60% wzrost względem 2015 roku. Najpopularniejszy jeszcze rok temu rozmiar 225/65R17 102H spada aktualnie w rankingu, a jego miejsce zajmują rozmiary o większej średnicy felgi i niższym profilu – mówi Artur Posłuszny z ITR CEE, oficjalny dystrybutor opon YOKOHAMA w Polsce.
Technologie dostosowane do potrzeb
Opony do pojazdów SUV i crossover (CUV) projektowane są z uwzględnieniem większej wagi samochodów, o wyżej położonym środku ciężkości. Charakteryzuje je odpowiednio większa wytrzymałość, a także rozwiązania zapewniające dodatkową moc i sztywność, umożliwiające bezpieczne prowadzenie i hamowanie. Aby dobrać właściwie ogumienie, należy określić najważniejsze cechy użytkowania, takie jak styl jazdy czy warunki drogowe – drogi miejskie, autostrady czy bezdroża. Na rynku dostępne są dziesiątki produktów różniących się od siebie charakterystykami, przeznaczeniem oraz ceną.
Na autostradę...
Kierowcy dużych aut poruszający się najczęściej po szosach lub autostradach, a sporadycznie korzystający z gorszej jakości dróg, będą szukać opon ze znakiem HT (ang. highway-terrain) lub HT-S. To jeden z najpopularniejszych rodzajów opon do SUV-ów i pojazdów 4x4, zapewniający komfortowe prowadzenie i długą żywotność, zarówno podczas jazdy po autostradach, jak i bezdrożach.
Opony szosowe do SUV-ów to opony projektowane z myślą o bezpiecznym poruszaniu się aut sportowo-użytkowych i miejskich crossoverów na utwardzanych drogach. Zastosowane w ich produkcji technologie służą zapewnieniu komfortowej jazdy, jak najlepszych parametrów hamowania na suchej i mokrej nawierzchni, a także pożądanej przez kierowców przemierzających długie dystanse oszczędności paliwa. Przykładem jest japońska opona Geolandar H/T G056, której aerodynamiczna konstrukcja z asymetrycznym bieżnikiem gwarantuje przyczepność i stabilność w warunkach szybkiej jazdy. Wykorzystane w mieszance gumy składniki, takie jak olejek pomarańczowy i mikrokrzemionka odpowiadają za niskie opory toczenia i co przekłada się na większą efektywność paliwową.
.....i w teren
Do jazdy w trudnych warunkach przeznaczone są opony ze znakiem MT (ang. mud-terrain). To wytrzymałe ogumienie typowo terenowe, konstruowane są z myślą o zapewnieniu jak najlepszych osiągów i trakcji na nieprzystępnych szklakach – na piachu, błocie czy żwirowym podłożu – im bardziej zaniedbanych, tym lepiej. Ich najbardziej pożądaną cechą jest wysoka trwałość i odporność na przecięcia i uszkodzenia. Charakterystyczne głębokie rowki i wzmocniona konstrukcja – w przypadku najnowszej zaawansowanej opony terenowej Geolandar M/T G003 są to dodatkowe bloki na ścianie bocznej usprawniające trakcje w głębokim błocie i na zakrętach, potrójne wzmocnienia wewnątrz bieżnika oraz pas nylonowy – gwarantują wytrzymałość niezbędną do jazdy w ekstremalnym terenie. Z kolei opony ze znakiem AT (ang. all-terrain) czyli popularne "ateki" – to ogumienie terenowe, lepiej przystosowane do jazdy po utwardzonych drogach. Dzięki wybranym cechom opon szosowych, są bardziej wszechstronne i komfortowe niż typowe opony MT.
Wszechstronność w cenie
Podobnie jak w przypadku opon osobowych, ogumienie do SUV-ów optymalizowane jest pod kątem użytkowania w okresie letnim lub zimą – w temperaturach poniżej 7°C. W przeciwieństwie do twardszych opon letnich, tzw. zimówki są miękkie i elastyczne nawet w siarczystym mrozie, co dobrze wpływa na ich przyczepność. Dodatkowo charakterystyczna budowa bieżnika opony zimowej – wiele nacięć i rowków – przekłada się na właściwości jezdne na śniegu i błocie pośniegowym. Przykładem zaawansowanych rozwiązań jest nowa opona do SUV-ów marki YOKOHAMA – Geolandar A/T G015 – zaprojektowana z myślą o kierowcach poszukujących maksymalnie wszechstronnych rozwiązań. Dzięki specjalnie opracowanej mieszance gumy, opona gwarantuje doskonałą trakcję i precyzję sterowania na różnych rodzajach nawierzchni, od nowo otwartej autostrady, po nierówne, kamieniste dróżki górskie. To pierwszy całoroczny model z homologacją zimową w ofercie japońskiego producenta, łączący w sobie najlepsze cechy opon zimowych – więcej rowków i nacięć w bieżniku zwiększających przyczepność na śniegu, jak i letnich – węższe rowki do odprowadzania wody. Opona posiada oznaczenia 3PMSF oraz M+S, potwierdzające spełnienie najwyższych wymagań bezpiecznej jazdy zimą. – Koszt kompletu opon premium do pojazdów typu SUV, w rozmiarze 225/65R17 to wydatek ok. 2400 zł. Cena jest ważnym kryterium wyboru ogumienia, zwykle jednak rozpatrywanym w odniesieniu do jego jakości. Polscy kierowcy coraz częściej doceniają wysoką jakość i zaawansowane technologie. Największe koncerny oponiarskie prześcigają się więc w udoskonalaniu rozwiązań, pozwalających długo czerpać przyjemność z bezpiecznej i komfortowej jazdy w każdych warunkach – dodaje Artur Posłuszny.